TanDa2 Kne GasTrik...

Salam..

ADUHHHHH!!!! SAKIT GiLER WEI....
haaa... tu la prasaan orang yang kne gastrik... sakit beb... ada gak orang yang kne gastrik tapi dia x tau yang dia kne gastrik.. sedar2 kne masuk air sebab kandungan asid dah sangat tinggi dalam perut..ada gak yang x tau yang membe dia tgh gastrik.. so, kat cni aku bg tips cmne kte nak tau yang korang sedang gastrik atau seseorang tu kne gastrik..

a)muka yang berkerut sambil tangan pegang perut
ni for sure kte tau dia sedang mengalami sakit perut.. tapi sakit perut gastrik ni bley diperkukuhkan apabila anda tengok dia meraban mencari susu pada waktu itu.. tapi jangan keliru.. ciri2 di atas juga tanda2 yang seseorang tu cirit-birit, masuk angin atau tengah risau sebab lepas ni turn dia kne wat presentation kat depan.. senang korang tnya terus..mungkin korang akan dapat jawapan yang lebih tepat... sebab takut penat2 korang risau kat dia sebab gastrik rupanyer dia hanya memegang perut sebab berasa lapar dan membuat muka kerut untuk menunjukkan mogok kelaparan time kelas..

b)terasa sakit perut terutamanya sebelah kiri
ini fact.. sebab dulu dorang selalu pesan kat aku.. kalo sakit perut sebelah kiri sebab gastrik.. kalo sbelah kanan maknanya apendix.. kalo bahagian atas maknanya dah masuk angin.. kalo tengah2, time to eat laa...

c) muntah2
korang jangan ingat yang muntah2 ni orang mengandung je.. tbe2 ko tgk anak jiran sebelah tu muntah2, tak pasal2 ko set dalam kepala budak tu mengandung.. memang free dapat pelempang dengan mak budak tu kalo dia tau ko pikir macam tu..kalo tahap asid korang tu dah tinggi,  segala apa yang korang telan akan termuntah secara automatik.. ni perit gua cakap lu.. mula rase nikmat hidup da ditarik balik..

d)terasa ingin berguling
ini berlaku apabila gastrik ni da mula menyerang secara mengganas.. anda akan rase tidak mampu bergerak dan teramat ingin berguling2 di lantai.. tidak lupa juga ada yang sampai merangkak2.. ini kerana pada waktu tu badan anda tidak mampu tegak sebab menahan kesakitan.. masa aku kne tu memang rase nak berguling keliling padang.. tapi sebab rumah aku dengan padang tu jauh, aku hanya berguling di lantai.. dan merangak menuju ke bilik air.. mse tu adik aku ingat aku sedang riang bermain merangkak2.. lalu dia pon join merangkak sebelah aku..

e)baran tak tentu pasal..
korang jangan ingat budak pompuan yang marah2 x tentu pasal ni sume nyer PMS.. dorang maybe tengah gastrik ke.. ini memang biasa berlaku semasa orang tengah sakit.. normal la tu.. membe tu tengah tahan sakit ,ada lak yang sibuk pegi banyak tnya kat dia.. satu keje lak orang tu nak pegi layan soalan2 korang.. tak kurang juga yang cuba menceriakan kawan tu dengan membuat lawak yang kurang lawak lagi tidak difahami.. kebarangkalian korang untuk dimaki n mndengar carutan tu memang tinggi laa.. korng sabo je la kalo kne marah skit..


so, aku harap korang kenal serba sikit tentang sakit gastrik ni, kenal orang yang sedang gastrik, dapat mengelak dari kne gastrik n dapat elak dari kne amukan rakan2 yang sedang gastrik.. Gud luck guyz.. adios..


p/s: aku dapat idea entry ni sebab aku kne gastrik malam td.. pedih.. ubat lak tinggal sebijik lagi.. huhu



6 kritikan untuk post ini:

Lucy S. said...

minum lah susu magnesium!

terokai seni said...

kalo terasa sengal pangkal perut, camana haaaah? sebab aku tengah tahan gelak pasal kena pelempang sebab tuduh anak orang sebelah ngandung... betul, memang maunya kena pelempang ginih

BLACK_LEGEND said...

xkan lupa pasal gastrik tu.hurmm.sakit ow kena gastrik.nyway,nanti jenguk2 ar blog yan trok saya
http://fusaisa.blogspot.com.
kalo ada suggestion pown ok gak tuk improve my blog

SlacKerZ said...

alyn, mane nak dapat susu magnesium tu??

SlacKerZ said...

cemomoi, mmmg seyes kne tempeleng kalo kte tuduh anak dara orang mengandung..

hehehe.. :p

SlacKerZ said...

fusaisa, thanx dtg komen 4 this entry..

arigato..